Σκόπιμη η απαξίωση της ΕΛΒΟ. Πορεία εργαζομένων στο κέντρο της πόλης (βίντεο)

Για χρόνια απαξίωση της ΕΛΒΟ έκαναν  λόγο ο πρόεδρος του σωματείου Θεόδωρος Αλιόγκας και ο πρόεδρος του ΕΚΘ Π. Τσαραμπουλίδης στην συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε στο Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Θεσσαλονίκης σήμερα στα πλαίσια των κινητοποιήσεων των εργαζομένων ενάντια στο κλείσιμο της ΕΛΒΟ και στην υπαγωγή της σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης. Όπως συγκεκριμένα τόνισε ο πρόεδρος του ΕΚΘ η απαξίωση έγινε εμφανής από το 2005 και μετά όπου ένα μέρος των μετοχών  της ΕΛΒΟ βρίσκονταν στα χέρια του Μυτιληναίου. Ο ίδιος σημείωσε ότι από τα 1.200 άτομα που απασχολούσε η εταιρεία σήμερα εργάζονται μόνο 360. Το λειτουργικό της κόστος ενώ βρισκόταν στα 35 εκατ. ευρώ το 2013 έπεσε στα 15 εκατ. ευρώ ενώ το 2014 αναμένεται να πέσει κάτω από τα 13 εκατ. Επιπλέον οι εργαζόμενοι υπέστησαν μειώσεις ύψους 40%.

Αυτά σύμφωνα με τον Π. Τσαραμπουλίδη, δείχνουν την προσπάθεια απαξίωσης εκ μέρους της κυβέρνησης παρά το γεγονός ότι το περασμένο Αύγουστο έγιναν προσπάθειες εξωστρέφειας από την εταιρεία με συμφωνίες ύψους 70 εκ. ευρώ για την κατασκευή 200 HAMER.

Να σημειωθεί ότι αν και η αρχική έκθεση των Συμβούλων που πραγματοποιήθηκε το 2012 για το μέλλον την ΕΛΒΟ ήταν θετική ως προς τη βιωσιμότητα της βιομηχανίας στη συνέχεια ζητήθηκε έκθεση με τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2013, περίοδο κατά την οποία το κράτος δεν είχε εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του απέναντι στην εταιρεία.

Η  απαξίωση της εταιρείας που βάζει τους εργαζόμενους σε υποψίες σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης έγκειται και στο γεγονός ότι ενώ η κυβέρνηση κατηγορεί την ΕΛΒΟ για παράνομες κρατικές επιχορηγήσεις αποκρύβει το γεγονός ότι αυτές στο παρελθόν εγκρίθηκαν από το ίδιο το Ελληνικό Δημόσιο και συγκεκριμένα από το Υπουργείο Οικονομικών. Ο πρόεδρος του σωματείου υπενθύμισε μάλιστα ότι το Δημόσιο χρωστάει χρήματα στην ΕΛΒΟ από την προηγούμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που έγινε στην εταιρεία. Τα χρήματα αυτά ύψους 7 εκ. ευρώ θα μπορούσαν να δοθούν για προγράμματα και εκτέλεση έργων και η εταιρεία να αναπληρώσει τις ζημία που είχε υποστεί.

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν το Υπουργείο Οικονομικών ότι λόγω της μη καταβολής των χρημάτων αυτών  είχε ως αποτέλεσμα να καταγγελθεί, από πλευράς του Υπουργείου Άμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας, σύμβαση που είχε με την εταιρεία για την παραγωγή διαφόρων τύπων φορτηγών με το ύψος του ανεκτέλεστου έργου να φτάνει τα 20 εκατ. ευρώ . Συνέπεια αυτών ήταν η  κατάπτωση εγγυητικών επιστολών στις 31/12/2013, που έφεραν  την ΕΛΒΟ σε πολύ δυσχερή θέση.      

Ο κ. Αλιόγκας αναφέρθηκε ακόμη στις δυνατότητες που έχει η ΕΛΒΟ να παράγει ειδικά οχήματα όπως τα Hammer, άδεια που κατέχει αποκλειστικά μόνο η ΕΛΒΟ σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίου, κατά τους εργαζόμενους το γεγονός, ότι συνεργασία έχει ζητηθεί και από την Δημοκρατία της Μπουτζουάνας για κατασκευή 67 οχημάτων. Επιπλέον αναφέρθηκε και στο ειρωνικό παράδοξο ότι ενώ οι εργαζόμενοι της ΕΛΒΟ μιας εταιρείας υψίστης στρατηγικής σημασίας για την άμυνα της χώρας δεν θεωρούνται ότι ανήκουν στο Υπουργείο Άμυνας, σε περίπτωση πολέμου προβλέπεται η επιστράτευσή τους.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του σωματείου η κυβέρνηση δεν θέλει να αναλάβει την ευθύνη για το κλείσιμο της ΕΛΒΟ και στέλνει ειδικό εκκαθαριστή προκειμένου με άλλον τρόπο να οδηγηθεί η εταιρεία σε κλείσιμο. Σύμφωνα με τον ίδιο, και οι τρεις προτάσεις των «καλοπληρωμένων» συμβούλων που έχουν γίνει για την ΕΛΒΟ οδηγούν σε σταδιακό κλείσιμο της εταιρείας. Δίνεται μάλιστα η δυνατότητα στην εταιρεία να λειτουργεί μέχρι τις 31/12.2014 χωρίς να διευκρινίζεται η μοίρα του προσωπικού ούτε η οργανωτική δομή που θα έχει η εταιρεία.

Βάσιμες είναι οι υποψίες που τρέφουν οι εργαζόμενοι ότι πίσω από την σκόπιμη απαξίωση της εταιρείας κρύβονται σενάρια ιδιωτικοποίησης της παραγωγής οχημάτων μέσω την παράδοσης μεγάλων κομματιών της παραγωγής στην ΜΕΤΚΑ του επιχειρηματία Μυτιληναίου καθώς και η μεταφορά της παραγωγικής γραμμής της εταιρείας σε γερμανικές επιχειρήσεις.

Το σωματείο την Δευτέρα θα βρίσκεται στο δικαστήριο όπου εκδικάζεται η υπόθεση της αίτησης εκκαθάρισης ενώ σκοπεύει να απευθυνθεί μέσω ειδικών συναντήσεων τόσο στον πρωθυπουργό όσο  και στον πρόεδρο της Δημοκρατίας. Το ΕΚΘ πρόκειται μάλιστα αν η αίτηση εκκαθάρισης εγκριθεί από το δικαστήριο, να προχωρήσει σε μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου για την πορεία της εταιρείας δηλώνοντας ότι βρίσκεται ενάντια σε κάθε σκέψη ιδιωτικοποίησης της ΕΛΒΟ.

"Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα παλιό" τόνισε από την πλευρά του ο Σ. Ζαριανόπουλος αναφερόμενος στις υποτιθέμενες παράνομες επιχορηγήσεις που χρησιμοποιούνται τώρα ως εκβιασμός προς τους εργαζόμενους. Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν έχει σημασία αν η ΕΛΒΟ είναι ζημιογόνα η κερδοφόρα καθώς πρόκειται για μία εθνικής σημασίας εταιρεία που εξυπηρετεί εθνικούς και λαϊκούς σκοπούς. Εξάλλου όπως είπε για τέτοιου τύπου αγαθά και υπηρεσίες που αφορούν την έννοια του Δημόσιου συμφέροντος οι πολίτες καλούνται να πληρώσουν φόρους. Ο ίδιος έκανε λόγο για απόφαση που έχει ληφθεί σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την συρρίκνωση των αμυντικών Βιομηχανικών σε όλη την Ευρώπη καθώς και την λειτουργία τους στη βάση της ανταγωνιστικότητας.

Το παρών στην συνέντευξη τύπου έδωσε και η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Χαραλαμπίδου η οποία στην τοποθέτησή της συνέδεσε το ζήτημα της ΕΛΒΟ με τις μνημονιακές επιταγές και της κατεύθυνση των ιδιωτικοποιήσεων με το ξεπούλημα των βιομηχανιών της χώρας. Ο  ΣΥΡΙΖΑ, όπως τόνισε ακόμη, έχει καταρτίσει ένα ειδικό σχέδιο για την αμυντική βιομηχανία στο οποίο η ΕΛΒΟ χαρακτηρίζεται ως μία επιχείρηση στρατηγικής σημασίας για την αμυνα της χώρας και για τον λόγο αυτό δεν πρέπει να δοθεί σε ιδιώτη. Επίσης η ΕΛΒΟ, στο σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ θα αξιοποιηθεί για την παραγωγή και πολιτικών οχημάτων  με σκοπό την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών.  

Συνάντηση με τον Γ. Μπουτάρη και πορεία στο κέντρο της πόλης

Το πρωί οι εργαζόμενοι πραγματοποίησαν  συγκέντρωση μπροστά στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης και την ίδια ώρα μέλη της Διοίκησης του ΕΚΘ και του Σωματείου των εργαζομένων στην ΕΛΒΟ συναντήθηκαν με τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, κ. Γιάννη Μπουτάρη για να του εκθέσουν τις θέσεις τους. 

O Γιάννης Μπουτάρης χαρακτήρισε σκάνδαλο αυτό που γίνεται με την ΕΛΒΟ και τόνισε ότι ενώ υπάρχει αντικείμενο, δυνατότητες παραγωγής η ΕΛΒΟ υπάγεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης για να κλείσει. Ο δήμαρχος της πόλης δήλωσε ότι θα έρθει σε επαφή με τους υπόλοιπους δημάρχους του νομού Θεσσαλονίκης με στόχο να αποτραπεί το κλείσιμό της. 

Οι εργαζόμενοι από την πλευρά τους δήλωσαν ότι η απόφαση να κλείσει η ΕΛΒΟ είναι πολιτική και πρόσθεσαν ότι ενώ η ΕΛΒΟ είναι ένας βιομηχανικός πνεύμονας της Θεσσαλονίκης και πέρα από τα στρατιωτικά οχήματα παράγει και μία μεγάλη γκάμα πολιτικών οχημάτων (απορριματοφόρα, λεωφορεία) η κυβέρνηση προχωρά στο οριστικό κλέισιμό της. Η ζημία που παράγει η ΕΛΒΟ είναι πολύ μικρή, σύμφωνα με τους ίδιους, ιδιαίτερα σε σχέση με την ανάγκη ύπαρξής της σε μία πόλη με τόσο μεγάλη ανεργία.  Οι εργαζόμενοι απαιτούν να οριστεί διοίκηση στην ΕΛΒΟ και να χρησιμοποιηθεί το υπόλοιπο από τα  χρήματα που δόθηκαν για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προκειμένου να ξεκινήσει άμεσα η παραγωγή.

Στη συνέχεια πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας με κατάληξη  το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.

 

Επιστολή προς τον πρωθυπουργό και του αρμόδιους Υπουργούς

Σκληρή είναι η ανακοίνωση που απέστειλαν στον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους Υπουργούς οι εργαζόμενοι της ΕΛΒΟ. Μεταξύ άλων τονίζουν ότι μετά από 42 χρόνια λειτουργίας της ΕΛΒΟ με αξιοσημείωτη δραστηριότητα, η νέα χρονιά βρίσκει τη μεγαλύτερη παραγωγική βιομηχανία της Β. Ελλάδας απαξιωμένη, τους εργαζόμενους απλήρωτους και αβέβαιους ως προς το μέλλον του.

"Εδώ και μήνες δεν έχουν γνωστοποιηθεί οι προθέσεις της Κυβέρνησης και της Τρόικας για το μέλλον της ΕΛΒΟ με σοβαρό κίνδυνο την πλήρη απαξίωση του εργοστασίου και την αποξένωσή της από τις αγορές, την ώρα που η εταιρεία κάνει σημαντικά βήματα εξωστρέφειας," αναφέρει η επιστολή απαριθμώντας περιπτώσεις που δείχνουν το ενδιαφέρον που υπάρχει για την παραγωγή από ξένες εταιρείες και την διείσδυση της ΕΛΒΟ στις μεγάλες διεθνείς αγορές.

"Αναπάντητο επίσης παραμένει το ερώτημα για το μέλλον των στρατιωτικών οχημάτων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και τη συντήρηση δεκάδων χιλιάδων τροχοφόρων και ερπυστριοφόρων οχημάτων του στρατού της χώρας μας καθώς και των πολιτικών οχημάτων που έχει κατασκευάσει μέχρι σήμερα και των οποίων τη συντήρηση πραγματοποιεί η ΕΛΒΟ. Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημάνουμε πως τα ξένα συμφέροντα θα καρπωθούν το μέλλον των οχημάτων του Ελληνικού Στρατού, εκτοξεύοντας το κόστος συντήρησης αλλά και επισκευής καθώς και το γεγονός ότι ξένες εταιρείες θα καλύψουν το κενό που θα δημιουργήσει η μη συμμετοχή της ΕΛΒΟ σε νέες συμβάσεις και προγράμματα", προσθέτουν.

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν το Υπουργείο Οικονομικών ότι με την καθυστέρηση του είχε ως αποτέλεσμα να καταγγελθεί, από πλευράς του Υπουργείου Άμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας, σύμβαση που είχε με την εταιρεία για την παραγωγή διαφόρων τύπων φορτηγών με το ύψος του ανεκτέλεστου έργου να φτάνει τα 20 εκατ. ευρώ και αυτό οδήγησε στην κατάπτωση εγγυητικών επιστολών στις 31/12/2013, φέρνοντας έτσι την ΕΛΒΟ σε πολύ δυσχερή θέση.      

"Πρέπει να γίνει άμεσα η αποπληρωμή των επί 5 μήνες απλήρωτων εργαζομένων της και να διορισθεί νέα διοίκηση καθώς τους τελευταίους 6 μήνες η εταιρεία παραμένει "ακέφαλη" αδυνατώντας να ανταποκριθεί ακόμα και σε βασικές λειτουργικές της ανάγκες" σημειώνουν οι εργαζόμενοι κλείνοντας την επιστολή τους.