Η γοητευτική «Υπόθεση Νοτόριους» από την κινηματογραφική λέσχη της ΕΡΤ-3

Θεσσαλονίκη

Μεγάλη επιτυχία γνωρίζουν οι ταινίες που προβάλλονται στον Αλέξανδρο από τα τρία ραδιόφωνα της ΕΡΤ-3. Πλήθος κόσμου όλων των ηλικιών και ταξικών στρωματώσεων σπεύδει στην αίθουσα και εντυπωσιάζεται από τα φιλμ. Οι συζητήσεις που ακολουθούν λειτουργούν ως ένα είδος προχωρημένου σεμιναρίου για τον κινηματογράφο με όλο και περισσότερους θεατές να παραμένουν και να συμμετέχουν στις συζητήσεις.

Νουάρ έκαμε και ο Χίτσκοκ και μάλιστα μερικά εξαιρετικά. Έτσι, δεν θα μπορούσαν παρά να περιλάβουν στις επιλογές τους ταινία του στο αφιέρωμα Στις ομίχλες του νουάρ οι απολυμένοι των τριών ραδιοφώνων της ΕΡΤ-3 (102 FM, 9,58, βραχέα), που τώρα εκπέμπουν στους 105, 2.

Τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου στις 21:00 πάντα με δωρεάν είσοδο στον Αλέξανδρο (Εθνικής Αμύνης 1) η κινηματογραφική λέσχη θα παρουσιάσει την Υπόθεση Νοτόριους (ασπρόμαυρο, 1946, ΗΠΑ) του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Το φιλμ, που γοήτευσε όλο τον κόσμο, έχει ως πρωταγωνιστές τους Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Κάρι Γκραντ, Κλοντ   Ρέινς και προτάθηκε για το Όσκαρ σεναρίου και  β’ ανδρικού ρόλου.

Η προβολή γίνεται με τη συμπαράσταση του Κέντρου Μελετών και Έρευνας για το σινεμά (ΚΕΜΕΣ), η παροχή της ταινίας είναι από τη New Star και τον κ. Βελισσάριο Κοσυβάκη και η αίθουσα ευγενική παραχώρηση από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας- Κέντρο Πολιτισμού. Σε επίπεδο επανεκδόσεων η Υπόθεση Νοτόριους είναι σε α’  προβολή για τη Θεσσαλονίκη.

Η συναρπαστική υπόθεση σε αυτό το κατασκοπικό, περιπετειώδες, ρομαντικό  νουάρ είναι η ακόλουθη: Ένας πράκτορας του FBI ερωτεύεται  μια «ελεύθερη» γυναίκα και  την πείθει να μεταβεί στη Λατινική Αμερική, για να εισχωρήσει σ’ ένα δίκτυο Γερμανών κατασκόπων που διακινούν ουράνιο. Οι εξελίξεις θα είναι συνταραχτικές με  δράση, χιούμορ, ψυχανάλυση, αγωνία και πολύ κυνισμό.

Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη ανάλυση του Γιώργου Κρασακόπουλου. Στο τέλος του φιλμ θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.

Η ανάλυση του Γιώργου Κρασακόπουλου, που θα διανεμηθεί στο κοινό, είναι η ακόλουθη:

«Έρωτας, κατασκοπεία, σασπένς... σε μέγεθος μεγαλύτερο από τη ζωή, σε μια από τις πιο απολαυστικές ταινίες του Χίτσκοκ, που όρισε το ύφος της αμερικάνικης περιόδου του.

Μια όμορφη γυναίκα με ένα σπιλωμένο παρελθόν στρατολογείται από τον Αμερικάνο πράκτορα Ντέβλιν (Κάρι Γκράντ) να κατασκοπεύσει σε έναν κύκλο από Ναζί στο μεταπολεμικό Ρίο. Η κατασκοπία αυτή φτάνει να γίνεται πολύ επικίνδυνη για την ζωή της αφού παντρευτεί τον πιο ευγενή από τον κύκλο των Ναζί, τον Άλεξ. Μόνο ο Ντέβλιν μπορεί να την σώσει, αλλά για να το κάνει αυτό πρέπει να συνειδητοποιήσει τον ρόλο του στην απελπιστική κατάστασή της, να αναγνωρίσει ότι την αγαπούσε εξ αρχής και να της το πει.

Περισσότερο ρομάντζο με ψήγματα μιας προσωπικής κοσμοπολίτικης τραγωδίας για όμορφους ανθρώπους που μέχρι την τελευταία στιγμή δεν ξέρουμε αν θα βρουν το κουράγιο να σώσουν ο ένας τον άλλο με το να παραδεχτούν ότι αγαπιούνται, παρά αγωνιώδες θρίλερ, το «Notorious», είναι δίχως αμφιβολία μια από τις πιο πλούσιες και απολαυστικές ταινίες του Χίτσκοκ.

Ίσως η πρώτη που όρισε το στιλ ενός classy χολιγουντιανού θρίλερ, όπως το αναγνωρίζουμε σε φιλμ όπως στη «Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» ή το «Κυνήγι του Κλέφτη», αλλά δίχως ακόμη τον ψυχοσεξουαλικό λαβύρινθο που θα χαρακτηρίζει τα αληθινά αριστουργήματά του, όπως ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου».

Όμως το «Notorious» δεν είναι τίποτα λιγότερο από συναρπαστικό, στιλιζαρισμένο στο έπακρο, ατσαλάκωτο, ραφινάτο σινεμά ενός μαέστρου, που επιτέλους αποκτά πλήρη έλεγχο των εκφραστικών του μέσων και την τεχνική δυνατότητα να τα εξασκήσει. Το φιλμ είναι γεμάτο από υπέροχα σκηνοθετημένες σκηνές, θεαματικά set ups και πλάνα που απαιτούν το χειροκρότημα, μα την ίδια στιγμή δεν βαραίνουν καθόλου την ιστορία, την καθαρότητα της αφήγησης, την συναισθηματική εμπλοκή του θεατή.

Μια ταινία χαρακτήρων, μια ιστορία για έναν έρωτα παγιδευμένο ανάμεσα σε μια σειρά από παράξενες συνθήκες, μια ιστορία μπερδεμένων ταυτοτήτων και μυστικών, το φιλμ χρησιμοποιεί το παραπέτασμα μιας κατασκοπικής ταινίας για να δημιουργήσει ενός άλλου είδους αγωνία απ ότι συνήθως: Την αγωνία για το αν η Αλίσια και ο Ντέβλιν, θα μπορέσουν να είναι ποτέ μαζί.

Κι αν το ρομάντζο αποτελεί εδώ το πραγματικό διακύβευμα, το σασπένς κάθε άλλο παρά απουσιάζει με την αγωνία να κρατά το ίσιο και μια σειρά από αντικείμενα (ένα μπουκάλι κρασί, ένα μικρό κλειδί, ένα φλιτζάνι καφές), να ρίχνουν, όπως γίνεται συχνά στις ταινίες του Χίτσκοκ, μια μεγάλη απειλητική σκιά.

Όλα μοιάζουν larger than life, στο «Notorious», από τα πλάνα ανθολογίας, (το μαραθώνιο φιλί, η σκηνή του πάρτι, η τελική σεκάνς) μέχρι τους αρχετυπικά χολιγουντιανούς πρωταγωνιστές τους, που δεν σε αφήνουν να ξεχάσεις το μέγεθός τους, την ομορφιά, το όνομά τους, αυτό που αντιπροσωπεύουν, αυτό που είναι. Ο Κάρι Γκραντ και η Ινγκριντ Μπέργκμαν, δεν γίνονται ποτέ ολοκληρωτικά ο Ντέβλιν και η Αλίσια, μόνο που ακόμη κι αυτό, αντί να αποτελεί μειονέκτημα για το φιλμ, καταλήγει προτέρημά του.

Γιατί ο Χίτσκοκ ξέρει πως αν νοιάζεσαι για την τύχη δυο γοητευτικών ηρώων, θα νοιαστείς ακόμη περισσότερο γι’ αυτή δυο αληθινά ακαταμάχητων σταρ, με τον ίδιο τρόπο που το ψέμα του σινεμά σε μαγεύει ακόμη περισσότερο, όταν δεν προσπαθεί να σε πείσει για την αλήθεια του, αλλά για την υπέροχη απόλαυση που θα σου προσφέρει αν το αποδεχθείς.

\Και το ψέμα στο σινεμά, σπάνια γίνεται πιο απολαυστικό από τις ταινίες του Χίτσκοκ, ειδικά όταν είναι τόσο πιο θεαματικό από την μάλλον βαρετή αλήθεια της πραγματικής ζωής».

Έτσι τελικά δημιουργήθηκε μια κινηματογραφική λέσχη λαϊκής βάσης, που έλειπε από τη Θεσσαλονίκη, ως μια λογική στις επιλογές, που περιλαμβάνουν ταινίες που χαρακτηρίσθηκαν αριστουργήματα, διαθέτουν λαϊκή ανταπόκριση, αποδεσμεύουν απλόχερα  ψυχαγωγία και παρακολουθούνται με αμείωτο ενδιαφέρον.