Το σκάνδαλο "Κισσός" ζωντανεύει με την συμβολή του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη

Περιβαλλοντικό και οικονομικό σκάνδαλο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η υπόθεση του Κισσού στον Χορτιάτη με αφορμή αυτήν την φορά την απόφαση της διοίκησης του Δήμου-Χορτιάτη Πυλαίας να χρηματοδοτήσει με 91.800 ευρώ την νεκρή εταιρία της ΚΙΣΣΟΣ για  την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου. Ουσιαστικά πρόκειται για μια ακόμη προσπάθεια μια ανενεργή εταιρεία να πάρει παράταση ζωής με χρήματα του Δήμου και παράληλλα να οικοπεδοποιηθεί μια δασική περιοχή.

Η υπόθεση της περιοχής του Κισσού ξεκινάει γύρω στο 1985 όπου μπαίνει στο στόχαστρο της εταιρείας ΚΙΣΣΟΣ ΕΜΟ στην οποία συμμετέχει η Κοινότητα Χορτιάτη από κοινού με τον συνεταιρισμό Διπλ. Μηχανικών του ΤΕΕ/Τμήμ. Κεντρικής Μακεδονίας που επιδιώκει την οικοδόμηση της. Ο συνεταιρισμός των μηχανικών έχει το 49% της εταιρείας ενώ το 51% είχε η Κοινότητα.

Να σημειωθεί ότι η περιοχή είχε χαρακτηριστεί ως Ζώνη Ειδικής Πολεοδομίας (ΖΕΠ) με Προεδρικό διάταγμα αλλά μετά από προσφυγή περιβαλλοντικών οργανώσεων ο χαρακτηρισμός ακυρώθηκε στο ΣΤΕ. Παράλληλα το 2006 ακυρώθηκαν και οι οικοδομικές άδειες.

Ωστόσο η Δημόσια διοίκηση δεν ακύρωσε και τυπικά το διάταγμα της ΖΕΠ το οποίο βρίσκεται ακόμη σε ισχύ.

Ενδιαφέρον αποτελεί ακόμη το γεγονός ότι το 2013 ο Δήμος Πυλαίας-Χορτιάτης (διάδοχος της πρώην  Κοινότητας Χορτιάτη) έκανε τα πάντα έτσι ώστε την περίοδο που διαμορφώνονταν οι δασικοί χάρτες η περιοχή του Κισσού να εξαιρεθεί από τον χαρακτηρισμό αναδασωτέα προκειμένου να εξασφαλισθεί ο οικιστικός της χαρακτήρας.

Επιπλέον στην «παράλειψη» της μη τυπικής ακύρωσης του Προεδρικού διατάγματος βασίστηκε και ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης στις εκλογές του 2014 και  Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος Στ. Καλαφάτης ώστε να ενσωματώσει φωτογραφική διάταξη για τον ΚΙΣΣΟ στον νόμο για τα υδατορέματα δίνοντας το  δικαίωμα στον Δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη να διατηρήσει την περιοχή του Κισσού ως ΖΕΠ και να χρηματοδοτεί την εταιρεία ΑΤΕ Κισσός ΕΜΟ στην οποία συμμετέχει, πρόκειται όπως αναφέραμε για μια ανενεργή εδώ και 15 χρόνια εταιρεία χωρίς καμία δραστηριότητα.

«Ο σκοπός για τον οποίο πέρασαν οι δύο τροποποιήσεις 18.1 και 18.2 του άρθρου 22 του νόμου 4258 του Στ. Καλαφάτη ήταν για να μπορέσει ο Δήμος να ξεφύγει από το μπλοκάρισμα του ΣΤΕ γιατί όταν δημιουργήθηκε η ΖΕΠ Κισσός έπρεπε να υπάρχει σύμβαση έργου μεταξύ εταιρείας και αρμόδιου Υπουργείου, πράγμα που δεν υπήρχε και με την διάταξη αυτή η εταιρεία πήρε εκ νέου άδεια για να συνεχίσει την οικοδόμηση του συνοικισμού. Η διάταξη ήταν φωτογραφική καθώς ο Κισσός αποτελεί πλέον την μοναδική «ενεργή» ΖΕΠ στην χώρα» λέει ο Απ. Αντωνούδης επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Δίκτυο Ενεργών Πολιτών Πυλαίας –Χορτιάτη»  

Όσον αφορά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ο Απ. Αντωνούδης την χαρακτηρίζει σκάνδαλο λέγοντας πως μια εταιρεία ανενεργή ή έπρεπε να σταματήσει η λειτουργία της ή έπρεπε να αυξηθεί το μετοχικό της κεφάλαιο. Ο Δήμος για να την διατηρήσει "ζωντανή" διέθεσε 91800 ευρώ ενώ ο συνεταιρισμός Μηχανικών εισφέρει 88.200 ευρώ αλλά σε είδος, δηλαδή σε οικόπεδα, τα οποία όμως δεν έχουν πλέον καμία αξία.

«Δεν είναι δυνατόν την στιγμή που ο Δήμος σε μια περίοδο που οι οικονομικοί πόροι των Δήμων έχουν περικοπεί και η διοίκηση δεν έχει δημιουργήσει ακόμη στοιχειώδεις δομές αλληλεγγύης και έργα υποδομής να δίνει χρήματα σε ένα βαρέλι χωρίς πάτο» σημειώνει ακόμη  ο κ. Αντωνούδης ενώ παράλληλα επισημαίνει πως η κίνηση αυτή αποδεικνύει πως εξακολουθεί να υπάρχει ισχυρή θέληση εκ μέρους του Δήμου να δημιουργηθεί οικισμός σε μια περιοχή ακατάλληλη επιβαρύνοντας σημαντικά το περιβάλλον με την κατασπατάληση φυσικών πόρων. Τέλος, σύμφωνα με τον ίδιο, ο Δήμος δεν πρόκειται να έχει κανένα αντισταθμιστικό όφελος από μια ενδεχόμενηδημιουργία οικισμού.

«Το κρίσιμο περιβαλλοντικό ζήτημα είναι ότι η οικοπεδοποίηση του Κισσού θα δώσει το σύνθημα για την αστικοποίηση της περιαστικής περιοχής της πόλης που πρέπει πάση θυσία να μείνει αδόμητη και με όσο το δυνατό περισσότερο πράσινο για το καλό των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. Η περιοχή του Κισσού (Ισενλί) είναι σημαντική για τη διατήρηση του φυσικού χαρακτήρα ολόκληρου του Χορτιάτη, αλλά και την υδρονομική προστασία των χαμηλότερων από αυτή περιοχών, όπως η Θέρμη και η περιοχή του αεροδρομίου» δηλώνει ο Π. Κακούρος, μέλος της Γραμματείας του Τμήματος Περιβάλλοντος του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης και καταλήγει « Τυχόν πολεοδόμησή της θα προκαλέσει ανεπανόρθωτο κατακερματισμό του περιαστικού τοπίου της Θεσσαλονίκης, με προφανή κίνδυνο να ενταθούν οι ορέξεις για νέες πολεοδομήσεις και «αξιοποίηση» δημόσιας και ιδιωτικής γης».   

 Σταυρούλα Πουλημένη