Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν  πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.

Ο ΦΥΛΑΚΑΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ
THE GIVER
Σκηνοθεσία
: Φίλιπ Νόις
Πρωταγωνιστούν: Τζεφ Μπρίτζες, Μέριλ Στριπ, Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, Κέιτι Χολμς, Τέιλορ Σουίφτ, Mπρέντον Θουέιτς, Οντέγια Ρας

Το βιβλίο του Λόοις Λόουρι, «Ο Δωρητής», που κυκλοφόρησε το 1994 έγινε παγκόσμια επιτυχία. Επάνω σε αυτό το βιβλίο είναι βασισμένο το σενάριο της ταινίας του Φίλιπ Νόις.
Υπάρχει μια κοινότητα στην οποία δεν υπάρχει πόλεμος και βία, δεν υπάρχει πόνος και αρρώστιες, κανείς δεν πεινά, κανείς δεν είναι άστεγος, όλοι έχουν δουλειά. Οι άνθρωποι ζουν αρμονικά, σε μια ιδανική κοινωνία, τουλάχιστον φαινομενικά. Κι αυτό επειδή σε αυτήν την ιδανική κοινωνία δεν υπάρχουν χρώματα και μουσική, ούτε συναισθήματα, μα πάνω απ’ όλα, δεν υπάρχει μνήμη! Και επάνω σε αυτήν την απουσία, της μνήμης, επιτυγχάνεται η επίπλαστη ευτυχία των υπηκόων της ουτοπικής αυτής κοινωνίας! Από την οποία, σημειωτέον, δεν μπορείς να φύγει κανείς, αφού μετά από εκεί, υπάρχει ένας κόσμος απαγορευμένος, κρυμμένος πίσω από σύννεφα, το Αλλού.

Η απουσία της μνήμης, λοιπόν, είναι αυτή που διατηρεί την τάξη. Και επιτυγχάνεται χάρις σε μία ένεση που χορηγείται καθημερινά και υποχρεωτικά σε όλους τους πολίτες. Η οικογένεια δεν υφίσταται παρά μόνον ως κοινωνική δομή χωρίς να υπάρχει αυτό που ονομάζουμε «συγγένεια», αφού όλα καθορίζονται από την εξουσία των Πρεσβυτέρων, επικεφαλής των οποίων είναι η Αρχιπρεσβυτέρα. Τα παιδιά μεγαλώνουν σε ανάδοχες οικογένειες, δεν υπάρχουν φυσικοί γονείς και όταν ενηλικιώνονται, αναλαμβάνουν το καθένα κάποιο επάγγελμά που τους ανατίθεται από την εξουσία των Πρεσβυτέρων. Κανείς δε σκοτίζεται για τίποτα, όλα είναι προκαθορισμένα, όλα είναι αρμονικά! Και κάπως έτσι, ο Τζόνας και οι φίλοι του, η Φιόνα και ο Άσερ, ενηλικιώνονται και τοποθετούνται στις δουλειές τους. Η Φιόνα ως τροφός, ο Άσερ ως πιλότος και ο Τζόνας ως Φύλακας της Μνήμης. Και είναι τα καθήκοντα του Τζόνας τεράστια, καθώς εκπαιδεύεται για να κρατήσει τη μνήμη του παλιού κόσμου ο οποίος έχει εξοριστεί από την ιδανική, αρμονική κοινότητα.

Για το λόγο αυτό θα εκπαιδευτεί κοντά στο Δωρητή (Γκίβερ) ο οποίος φυλάει τη μνήμη ενός παλιού κόσμου και θα τη μεταδώσει στον Τζόνας. Κοντά του όμως ο νεαρός θα έρθει σε επαφή με όλα όσα δε γνωρίζει. Θα γοητευτεί από τα χρώματα, θα ταραχτεί από τη βία και τους πολέμους, θα μαγευτεί από την ελευθερία και την αγάπη. Κι αρχίζει να αμφισβητεί την αρμονία, και θέλει να τη μεταδώσει στους συμπολίτες του και μιλά για όλα αυτά στη Φιόνα και αναγκάζεται να γίνει φυγάς στην αναζήτηση του κόσμου ο οποίος υπάρχει πέρα από τα σύνορα, στο Αλλού.

«Όταν οι άνθρωποι έχουν την ελευθερία της επιλογής πάντοτε επιλέγουν λάθος», λέει η Αρχιπρεσβυτέρα στο Δωρητή ο οποίος υποστηρίζει τις επιλογές του Τζόνας. Ως επιχειρήματα φέρνει τους λιμούς και τις καταστροφές του παλιού κόσμου. Και λέει πως η αγάπη, ο έρωτας είναι ένα συναίσθημα που φέρνει την καταστροφή. Κι εκείνος της αντιτείνει πως μπορούν όλα να γίνουν καλύτερα μόνον με την αγάπη. Στο μεταξύ ο Τζόνας, με ένα μωρό στην αγκαλιά –τα μέλλον ενός κόσμου ελεύθερης βούλησης- αναζητά το Αλλού, τον πολύχρωμο κόσμο των επιλογών, του απρόοπτου, των συναισθημάτων.

Ο Φίλιπ Νόις θέτει ερωτήματα με κορυφαίο εκείνο που λέει: Τι κόσμο προτιμάτε; Εκείνον της προκαθορισμένης ασφάλειας και ηρεμίας ή εκείνον του αγώνα και της αναζήτησης; Με πιο απλά λόγια, μια δικτατορία του καλού (;) που θυμίζει «υπαρκτό σοσιαλισμό» ή την ελευθερία της διεκδίκησης μέσα από δυσκολίες, αγώνες, λάθη και αντιφάσεις, ενός καλύτερου κόσμου;

Ο αυστραλός σκηνοθέτης δημιουργεί έναν ασπρόμαυρο περιβάλλον εφιαλτικής ευταξίας και καθαρότητας. Κι ύστερα δημιουργεί ρήγματα χρωμάτων τα οποία πολλαπλασιάζονται καθώς η δράση κορυφώνεται. Είναι λιτός, δεν πλατειάζει και ακολουθεί το πνεύμα του βιβλίου. Και τέλος, μας υπενθυμίζει, πως η άνωθεν επιβαλλομένη απόλυτη τάξη, είναι ανωμαλία!

ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ
BLIND
Σκηνοθεσία:
Έσκιλ Βογκτ
Πρωταγωνιστούν: Έλεν Ντόριτ Πιτερσεν, Χένρικ Ραφαέλσεν, Βέρα Βιτάλι

Η Ίγκριντ, μια γυναίκα η οποία έχει χάσει πρόσφατα την όρασή της,  μένει κλεισμένη στο σπίτι, επειδή μόνον εκεί νιώθει ασφαλής. Ο σύζυγός της Μόρτεν, προσπαθεί να την πείσει να αρχίσει να βγαίνει έξω. Ο Έιναρ, ένας μοναχικός γείτονας του ζευγαριού, εθισμένος στην πορνογραφία, γοητεύεται από την Έλιν, μια όμορφη πρόσφατα χωρισμένη κοπέλα από τη Σουηδία που μένει στο απέναντι σπίτι.

Μέσα αυτό το σκηνικό, ο Βογκτ αρχίζει να κεντά το σενάριό του εμπλέκοντας τους χαρακτήρες, βάζοντας τον έναν στη θέση του άλλου και τη μία στη θέση της άλλης, σε ένα παιχνίδι ερωτισμού πάθους και φαντασιώσεων. Η Ίγκριντ νιώθει πως ο σύζυγός της βρίσκεται στο σπίτι και την παρακολουθεί κρυφά, ο Έιναρ αναζητά ένα ραντεβού στα τυφλά, ο Μόρτεν συναντιέται με την Έλιν σε ένα ρεστοράν, εκείνη αρχίζει να χάνει το φως της. Τι συμβαίνει εν τέλει; Που τελειώνει η πραγματικότητα κι αρχίζουν οι φαντασιώσεις; Μήπως όλα αυτά συνυπάρχουν; Μήπως οι αισθήσεις εμπλέκονται με τα παιχνίδια του μυαλού δημιουργώντας έναν κόσμο επιθυμιών;

Η ταινία είναι ένα σύγχρονο δράμα με ψυχολογικές προεκτάσεις, με κάποια ψήγματα από θρίλερ, χωρίς όμως να είναι τέτοιο. Είναι τολμηρά προκλητική, όχι τόσο για κάποιες ερωτικές σκηνές, αλλά επειδή ο σκηνοθέτης δημιουργεί έναν κόσμο που κινείται παράλληλα με τον πραγματικό, έτσι ώστε από κάποιο σημείο και μετά να μην μπορούμε να ξεχωρίσουμε τον έναν από τον άλλον. Ήθελα να δημιουργήσω «κάτι αναπάντεχο, έξυπνο και διασκεδαστικό», λέει ο Έσκιλ Βογκτ και φαίνεται πως τα κατάφερε και με το παραπάνω.

Eξαιρετικές είναι οι ερμηνείες των ηθοποιών ενώ τη διεύθυνση φωτογαρφίας υπογράφει ο φωτογράφος του «Κυνόδοντα», Θύμιος Μπακατάκης.

Η ταινία τιμήθηκε με αρκετά βραβεία ανάμεσα στα οποία και εκείνα του σεναρίου στο Φεστιβάλ του Σάντανς και στο Φεστιβάλ της Αθήνας-Νύχτες Πρεμιέρας. Η ταινία είναι το σκηνοθετικό ντεμπούτο του σεναριογράφου Έσκιλ Βογκτ («Όσλο, 31 Αυγούστου»).

DRACULA UNTOLD
Σκηνοθεσία:
Γκάρι Σορ
Πρωταγωνιστούν: Λουκ Έβανς, Ντομινίκ Κούπερ, Σάρα Γκαντόν, Σαμάνθα Μπαρκς, Τσαρλς Ντανς, Ζακ Μαγκόουαν

Εκατό χρόνια μετά την ταινία του Τοντ Μπρόουνινγκ, «Κόμης Δράκουλας» ο Γκάρι Σορ σκηνοθετείο τη δική του εκδοχή. Μια επική περιπέτεια η οποία μας μεταφέρει στην Τρανσυλβανία, το 1462, όπου βασιλεύει ο Βλαντ και η σύζυγός του Μιρένα.. Όταν ο Σουλτάνος Μεμέτ ο ΙΙ απαιτεί 100 παιδιά για το στρατό των Γενιτσάρων του ο Βλαντ καλείται να αποφασίσει αν θα ακολουθήσει το παράδειγμα του πατέρα του και να παραδώσει το γιο του στο σουλτάνο ή αν θα απευθυνθεί σε ένα τέρας ώστε να νικήσει τους Τούρκους, χάνοντας, όμως, την ψυχή του.

Η πρώτη ταινία με αναφορά στο περίφημο βιβλίο του Μπραμ Στόουκερ, ήταν το αριστούργημα του γερμανικού εξπρεσιονισμού «Νοσφεράτου, Μια συμφωνία του τρόμου», που γύρισε ο Φρίντριχ Μουρνάου το 1922.Όμως η πρώτη που ο ήρωας του Στόουκερ αναφέρεται με το όνομά του, δηλαδή Δράκουλας, ήταν εκείνη που γύρισε το 1931 ο Τοντ Μπρόουνινγκ, με τον Μπέλα Λούγκοζι. Τόσο το βιβλίο όσο και οι ταινίες έχουν ως έμπνευση τον Βλαντ τον 3ο τον Παλουκωτή, που γεννήθηκε το 1431 στην Τρανσυλβανία και είναι εθνικός ήρωας στη Ρουμανία για τους αγώνες του κατά των Τούρκων. Βέβαια η ιστορική αλήθεια καμία σχέση δεν έχει με την μυθοπλασία του Στόουκερ και τις κινηματογραφικές μεταφορές.

ΈΝΑ ΓΕΝΝΑΙΟ ΨΕΜΑ
THE GOOD LIE
Σκηνοθεσία:
Φιλίπ Φαλαρντό
Πρωταγωνιστούν: Ρις Ουίδερσπουν, Κόρι Στολ, Σάρα Μπέικερ, Θαντ Λουκινμπιλ, Μαρία Χάουελ, Άρνολντ Οσένγκ, Γκερ Ντουανί, Εμμάνουελ Τζαλ

Μια ομάδα προσφύγων, ο Πολ, ο Τζερεμάια και ο Μαμέρ με το μικρότερο αδελφό του Τεό και τη μικρότερη αδελφή του, Αμπιτάλ, φεύγουν από το σπαρασσόμενο από τον εμφύλιο πόλεμο Νότιο Σουδάν. Τους συναντάμε μετά από 13 χρόνια, όταν με μια ομάδα προσφύγων φθάνουν στις ΗΠΑ.  Ερχόμενοι αντιμέτωποι με τις δυσκολίες της χώρας στην οποία έχουν φτάσει και με το δυτικό πολιτισμό, αναπτύσσουν φιλιά με μια παράτολμη Αμερικανίδα, την Κάρι Ντέιβις η οποία έχει αποφασίσει να τους βοηθήσει. Όμως πίσω στην κόλαση του σουδανικού πολέμου έχει μείνει ένας αδελφός τους.
Μια συγκλονιστική ταινία η οποία είναι βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, από το σκηνοθέτη του «Κυρίου Λαζάρ».

ΦΙΛΟΙ Η ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ;
WHAT IF
Σκηνοθεσία:
Μάικλ Ντάουζ
Πρωταγωνιστούν: Ντάνιελ Ράντκλιφ, Ζόι Καζάν, Μέγκαν Παρκ, Άνταμ Ντράιβερ

Ο Γουάλας, είναι ένας νέος άνδρας ο οποίος βλέποντας πως όλοι του οι φίλοι έχουν βρει το άλλο τους μισό, αποφασίζει να αναζητήσει κι αυτός το ταίρι του. Τέρμα η άστατη ζωή, καιρός για νοικοκύρεμα. Όταν, λοιπόν, σε ένα πάρτι γνωρίζει τη Σάντρι, θεωρεί πως έκανε διάνα. Μόνο που η Σάντρι δεν είναι ελεύθερη, έχει σχέση, κι έτσι ο Γουάλας βλέπει τα όνειρά του καταρρέουν.
Μια τυχαία συνάντηση θα τα αλλάξει όλα. Κι αυτό επειδή οι δυο τους θα έχουν την ευκαιρία να βρεθούν μαζί αφού το αγόρι της κοπέλας λείπει ταξίδι στο εξωτερικό. Στο διάστημα αυτό θα ανακαλύψουν πως αυτό που τους φέρνει κοντά δεν είναι μια απλή φιλία αλλά κάτι παραπάνω. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι να το παραδεχτούν.
Ρομαντική κομεντί με φόντο το Τορόντο.

Η ΧΡΥΣΗ ΆΜΑΞΑ
LE CARROSSE D’OR
Σκηνοθεσία:
Ζαν Ρενουάρ
Πρωταγωνιστούν: Άνα Μανιάνι, Οντοάρντο Σπαντάρο, Ντάνκαν Λαμόντ

Η Καμίλα, φθάνει σε μια πόλη στο Περού με έναν ιταλικό θίασο. Εκεί ο αντιβασιλέας, γοητευμένος μαζί της αποφασίζει να της χαρίσει μια χρυσή άμαξα που είχε αγοράσει από την Ευρώπη και σκόπευε να τη χαρίσει στην ερωμένη του. Η Καμίλα απολαμβάνει την πολυτελή ζωή αλλά και το θαυμασμό των ανδρών, αφού εκτός από τον αντιβασιλέα, τη διεκδικούν ένας ταυρομάχος και ο θιασάρχης. Όμως οι υπουργοί σοκαρισμένοι από την άσωτη συμπεριφορά του αντιβασιλέα αποφασίζουν να τον καθαιρέσουν. Τότε η Καμίλα δίνει τη λύση. Μια θαυμάσια ταινία που γυρίστηκε το 1952 με την Άνα Μανιάνι στον πρωταγωνιστικό ρόλο.   

NYMPHOMANIAC PART 1 – UNCUT
Σκηνοθεσία:
Λαρς Φον Τρίερ
Πρωταγωνιστούν: Σαρλότ Γκένσμπουργκ, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Σία Λαμπεφ, Ούμα Θέρμαν, Στέισι Μάρτιν, Κρίστιαν Σλέιτερ, Τζέιμι Μπελ, Ούντο Κίερ

Ένα κρύο χειμωνιάτικο βράδυ, ο ηλικιωμένος γοητευτικός εργένης Σέλιγκμαν ανακαλύπτει μια κοπέλα, την Τζο κακοποιημένη σε ένα σοκάκι. Την παίρνει στο σπίτι του για να την περιποιηθεί και εκείνη του αφηγείται την περιπετειώδη της ζωή. Μια ζωή περίπλοκη και γεμάτη από ερωτικές εμπειρίες, με την Τζο να θεωρεί τον εαυτό της νυμφομανή..

Μια μεγάλη ταινία από έναν μεγάλο σκηνοθέτη., που μετά την πρώτη της προβολή, επαναπροβάλλεται ολόκληρη, χωρίς κομμένες τις τολμηρές σκηνές.

Πάντως βλέποντας το πρώτο μέρος μη βιαστείτε να βγάλετε συμπεράσματα, καθώς η ταινία, αποτελεί αδιαίρετο σύνολο με το δεύτερο μέρος.

Η ταινία είναι αυστηρώς ακατάλληλη για ανηλίκους.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Γιατί να δεχτούν οι άλλες χώρες κούρεμα του ελληνικού χρέους; Του Ευκλείδη Τσακαλώτου*

Υπό κατάληψη το κτίριο διοίκησης του ΑΠΘ- Συγκέντρωση το απόγευμα στο άγαλμα Βενιζέλου