in

Οι «Ανθρωποφύλακες» στη ΓΑΔΘ

Οι «Ανθρωποφύλακες» στη ΓΑΔΘ

Μια εκδήλωση που δεν ήταν σαν όλες τις άλλες έγινε στο αμφιθέατρο του Αστυνομικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης παρουσία σύσσωμης της τοπικής ηγεσίας της ΕΛ.ΑΣ. Όταν λάβαμε την ανακοίνωση για μία εκδήλωση της Λέσχης Αστυνομικών Υπαλλήλων Ν. Θεσσαλονίκης δεν δώσαμε και πολύ σημασία. Τη Κυριακή το βράδυ κουβεντιάζοντας με τη συντακτική ομάδα του alterthess για το “τι παίζει” και πως θα καλύψουμε την επικαιρότητα της επόμενης έπεσαν στην αντίληψη μας και μας εξέπληξαν οι λεπτομέρειες: το θέμα η παρουσίαση του βιβλίου “ανθρωποφύλακες”. Κεντρικός ομιλητής και επίτιμος καλεσμένος ο Περικλής Κοροβέσης και στο πάνελ ο Θωμάς Κοροβίνης και ο πρώην υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Σπ. Βούγιας. Φυσικά και δεν θα μπορούσαμε να λείπουμε.

Πηγαίνοντας για πρώτη φορά στο κτίριο της ΓΑΔΘ υπό αυτές τις συνθήκες μου ήρθαν στο μυαλό οι δεκάδες πορείες αλληλεγγύης που έχουμε κάνει ζητώντας να απελευθερωθούν οι συλληφθέντες διαδηλώσεων. Η γέφυρα πριν το κτίριο της ΓΑΔΘ που μας σταματούσαν διμοιρίες και κλούβες των ΜΑΤ και το άγχος για το αν τελικά θα αφεθούν ελεύθεροι οι προσαχθέντες. Με αυτές τις σκέψεις μπήκα μέσα στο κτίριο και με εμφανή την αγωνία για το αν θα με άφηναν να περάσω. Όντας και εγώ ένα από τα “παιδιά του Δεκέμβρη” οι ένστολοι μου προκαλούν δυσάρεστα -για να το πω εξευγενισμένα- συναισθήματα. Έτσι ήμουν έξω από τα νερά μου. Μπαίνοντας στο αμφιθέατρο που έγινε η εκδήλωση είδα κυρίως νεαρούς αστυνομικούς και νεαρές αστυνομικίνες στο ακροατήριο ενώ συμμετείχε και ένα σχολείο της περιοχής. Το παρών έδωσαν επίσης ο γενικός αστυνομικός διευθυντής Θεσσαλονίκης, οι διοικητές σχεδόν όλων των τμημάτων, οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των αστυνομικών καθώς και ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Σταύρος Καλαφάτης.

Βασικό θέμα της συζήτησης η σχέση της αστυνομίας με τους πολίτες μέσα στα χρόνια και τη διαδρομή της ελληνικής ιστορίας, ιδιαίτερα μετά τη Χούντα.

“Θέλουμε να κάνουμε αυτή τη σχέση πιο κοντινή και με εμπιστοσύνη”, είπε ανοίγοντας την εκδήλωση ο Πρόεδρος της Λέσχης Αστυνομικών Θεσσαλονίκης Γιώργος Φεστερίδης και προσέθεσε πως η επιλογή του επίτιμου προσκεκλημένου καθώς και της ημέρας παραπέμποντας στην επέτειο του πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου είναι “συμβολική”.

“Ο αστυνομικός πλέον εισάγεται με εξετάσεις και αξιοκρατικό τρόπο. Οι αστυνομικοί είναι ψηφιδωτό της ελληνικής κοινωνίας”, υπογράμμισε.

Σε ένα σύντομο χαιρετισμό ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Θεσσαλονίκης, Βασίλης Μωϋσίδης έκανε λόγο για ευχάριστη έκπληξη από πλευράς της Λέσχης ενώ χαρακτήρισε τους ανθρωποφύλακες ως ένα από τα “πιο γνωστά και συγκλονιστικά βιβλία για τη δικτατορία και τις συνθήκες βασανιστηρίων των πολιτικών κρατουμένων”.

Αναφερόμενος στον συγγραφέα έκανε λόγο για έναν άνθρωπο που συμμετείχε από μικρή ηλικία στο δημοκρατικό κίνημα της Αριστεράς και πως το βιβλίο είναι “επίκαιρο για να μη ζήσουμε ξανά τέτοιες περιόδους εθνικής τραγωδίας”.

Από τη πλευρά του ο Χρ. Φωτόπουλος πρόεδρος της ΠΟΑΣΥ επέρριψε ευθύνες στις προηγούμενες  κυβερνήσεις για τη “μη συμφιλίωση του πολίτη με την αστυνομία”. “Η συμφιλίωση του αστυνομικού με τον πολίτη παραμένει ζητούμενο”, τόνισε και προσέθεσε πως σήμερα “υπάρχουν προσδοκίες να υπάρξει αυτή η συμφιλίωση”.

“Εμείς είμαστε για τη κοινωνία και εκείνης τα μηνύματα πρέπει να παίρνουμε και σε αυτή να απολογούμαστε”, τόνισε ο κ. Φωτόπουλος και ξεκαθάρισε πως “ευθύνες έχει και ο απλός εργαζόμενος αστυνομικός” και για αυτό το συνδικάτο θα πρέπει να μπαίνει μπροστά σε περιπτώσεις εντολών και να “ελέγχει τις ηγεσίες και τις κυβερνήσεις”.

Με ένα απόσπασμα από το βιβλίο και τις σκέψεις των έγκλειστων κρατουμένων στα μπουντρούμια της ασφάλειας ξεκίνησε την εισήγησή του ο συγγραφέας Θωμάς Κοροβίνης.

Το βιβλίο είναι ένα “κοινωνικό ευαγγέλιο υψίστης ασφαλείας” ανέφερε και προσέθεσε πως “αισθάνομαι πολύ παράξενα και ευχάριστα που έχω προσκληθεί να μιλήσω για ένα πολυαγαπημένο φίλο και δάσκαλο, μια προσωπικότητα και ένα βιβλίο για το οποίο σε προγενέστερες εποχές δεν θα είχε διανοηθεί κανείς ότι θα συνέβαινε στο συγκεκριμένο χώρο”.

Ο Θ. Κοροβίνης μιλώντας για τον συγγραφέα έκανε λόγο για μία σημαντική προσωπικότητα στον ευρωπαϊκό χώρο με “διερευνητική και ανήσυχη ματιά που στρέφεται σε όλο το πλανήτη”. 

“Διαθέτοντας μια τεράστια εμπειρία σε ευρωπαϊκά πολιτικά ζητήματα τα άρθρα του θεωρούνται μάθημα πολιτικού ήθους”, επεσήμανε.

Οι “Ανθρωποφύλακες” είναι ένα “μαρτυρολόγιο του αναγκαστικού εγκλεισμού και του βασανισμού” αλλά και “ύμνος στην ελευθερία του ανθρώπου”.

Επιπλέον το βιβλίο είναι μια μαρτυρία που περιέχει την αυθεντικότητα και την αυταξία ενός ιστορικού ντοκουμέντου σύμφωνα με τον Θ. Κοροβίνη ο οποίος υπογράμμισε πως η ιστορική του αξία έγκειται και στο γεγονός πως σε δύο χρόνια συμπληρώνονται 50 χρόνια από την επιβολή της Χούντας.

“Στον ελληνικό χώρο η στολή έχει προσληφθεί από το λαό αρνητικά από τα χρόνια της Χούντας”, υπογράμμισε αναφερόμενος στη σχέση αστυνομίας- πολιτών.

“Σφυρίζει στη ταράτσα η ζωστήρα”, τραγούδησε σε μια στιγμή που προκάλεσε ρίγη συγκίνησης ο Θ. Κοροβίνης αναφερόμενος στο τραγούδι “Η Αυλή” σε στίχους του Μ. Ελευθερίου και μουσική του Μ. Θεοδωράκη που αφορά τα βασανιστήρια στην ταράτσα της Μπουμπουλίνας. 

“Πολλοί γαλουχήθηκαν από τους βασανιστές”, αναφέρει ο Θ. Κοροβίνης και προσθέτει πως “η κρατική βία όσο και να καμουφλάρεται κατά βάθος αρέσκεται να δείχνει τα δόντια της”.

“Η ατιμωρησία διαμορφώνει νέες σειρές ανθρωποειδών αλλά ευτυχώς και νέες ιστορίες αδικούμενων” τονίζει και προσθέτει πως η ιστορία που περιγράφεται στο βιβλίο είναι “παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές” από έναν “επαναστατημένο” άνθρωπο. 

“Μια που βρίσκομαι στη καρδιά της αστυνομίας θα κάνω μια ανατροπή και θα μιλήσω κυρίως στους νέους” είπε ο συγγραφέας του βιβλίου Περικλής Κοροβέσης ξεκινώντας την τοποθέτησή του. 

“Αυτό που γίνεται σήμερα θα μπορούσε να είναι και μία απάντηση σε αυτούς που λένε ότι δεν γίνεται τίποτα” τόνισε και προσέθεσε: “Δείτε πως μπήκα στην αστυνομία πριν 50 χρόνια και πως μπαίνω σήμερα. Αυτό δεν είναι μια αλλαγή για όσους δεν το βλέπουν;” 

“Η ιστορία έχει μεγαλύτερα βήματα από τη ζωή του ανθρώπου. Γίνονται κοινωνικές αλλαγές αλλά παίρνουν χρόνια. Και οι ιδέες δεν πεθαίνουν, αναπτύσσονται μέσα από αγώνες”, αναφέρει.

“Σκεφτείτε ότι η αστυνομία έχει την ίδια συνέχεια με το κράτος από την εποχή του Μεταξά. Από τον Μεταξά περάσαμε στις κατοχικές κυβερνήσεις. Από τότε οι δωσίλογοι πήγαν στην αστυνομία. Σε δυο ντοκτορά περιγράφεται πως η ραχοκοκαλιά του κράτους ξεκινά από τον Μεταξά και πάει στη Χούντα”, υπογράμμισε.

“Αυτό που έγινε είναι ότι τότε ξετίναξαν τους δημοκρατικούς αξιωματικούς και το τόνο τον έδωσαν οι άλλοι” προσέθεσε.

“Το κράτος βάζει την αστυνομία να κάνει τη δουλειά που δεν μπορεί εκείνο να κάνει”, επεσήμανε και προσέθεσε πως η αστυνομία είναι συνάρτηση με το κράτος. 

“Αν το κράτος είναι δημοκρατικό θα είναι και η αστυνομία αν όχι δεν θα είναι” τόνισε.

Επιπλέον ο Π. Κοροβέσης έκανε και τρεις επισημάνσεις όσον αφορά τη λειτουργία της αστυνομίας σήμερα. Αναφέρθηκε στην αντιτρομοκρατική υπηρεσία επισημαίνοντας πως δεν υπάρχει “νομικός ορισμός” για την έννοια της τρομοκρατίας από κανένα θεσμικό φορέα και αναρωτήθηκε: “Δεν αρκεί το ποινικό δίκαιο; Μήπως λοιπόν είναι για τις πολιτικές διώξεις;”

Επιπλέον αναφερόμενος στη δίωξη ναρκωτικών επεσήμανε πως πρέπει η πολιτεία να οργανώσει της επιχειρήσεις καθώς δεν μπορεί να θεωρείται κάποιος “πρεζάκι” και να συλλαμβάνεται για 2 γραμμάρια κάνναβης όταν σε όλες τις πολιτείες της Αμερικής νομιμοποιείται και έχει φαρμακευτική κρίση ενώ την ίδια στιγμή το εμπόριο ναρκωτικών μαζί με εκείνο των όπλων και το τράφικινγκ έχουν τα ίδια εισοδήματα με εκείνα του εμπορίου πετρελαίου.

“Αυτό είναι το οργανωμένο έγκλημα”, υπογράμμισε.

Μία τρίτη επισήμανση που έκανε ο συγγραφέας αφορά το περιβάλλον υποστηρίζοντας πως “έχει ανέβει η θερμοκρασία κατά ένα βαθμό στο πλανήτη ενώ αν ανέβει ακόμη ένα εκτιμάται ότι το 2050 όλες οι παραλιακές πόλεις θα καταστραφούν με την άνοδο της στάθμης της θάλασσας γεγονός που θα δημιουργήσει μία ροή 50 εκατομμυρίων μεταναστών. “Τι θα κάνουν οι αστυνομικοί τότε;”, αναρωτήθηκε συνδέοντας και όσα συμβαίνουν σήμερα και τον τρόπο αντιμετώπισης του μεταναστευτικού ζητήματος.

“Έχουμε 40-50 εστίες πολέμου σε όλη την Αφρική και όχι μόνο.  Υπολογίζεται ότι 240.000 μόνο πέρσι επιχείρησαν να μετακινηθούν με μη επίσημα μέσα. Έχουμε 23.000 νεκρούς πρόσφυγες στη Μεσόγειο. Ένα Νταχάου” υπογράμμισε.

“Πρέπει όλοι μας να είμαστε δραστήριοι πολίτες και να μάθουμε να συνεννοούμαστε με το διπλανό μας. Χωρίς ενεργούς πολίτες δεν υπάρχει ενεργή κυβέρνηση” σχολίασε. 

“Με συγκίνησε η πρόσκληση”, είπε κλείνοντας και προσέθεσε: “πιστεύω μαζί με πολλούς άλλους βάλαμε ένα μικρό λιθαράκι να γίνει η κοινωνία και η αστυνομία πιο δημοκρατική”.

Τέλος ερωτηθείς από δημοσιογράφο για όσα συμβαίνουν στις Σκουριές τόνισε πως “από ότι έχω συμπεράνει είναι καταστροφή για το περιβάλλον και οι καταστροφές στο περιβάλλον δεν είναι αναστρέψιμες”. 

Κα. Μπα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Η αμήχανη στιγμή που αναγκάζονται να μιλήσουν για «ανθρωπιστική τραγωδία» οι υποστηρικτές του ρατσιστικού λόγου

Διακοπές στην κυκλοφορία στα Τέμπη σήμερα και αύριο