Καταγγελίες για «ιερές» παρανομίες στα Μετέωρα

Ερωτήματα και αιχμές για διαπλοκή μεταξύ των μονών στα Μετέωρα και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Τρικάλων έθεσε μέλος τη Κίνησης “Μετέωρα για Όλους” κατά τη διάρκεια τοποθέτησης του στην “διαβούλευση” που έκανε πριν λίγες μέρες ο δήμαρχος Καλαμπάκας για το Προεδρικό διάταγμα που θέτει πλήθος απαγορεύσεων σε δραστηριότητες (μεταξύ άλλων και της αναρρίχησης) στα Μετέωρα. 

Γράφει η Σταυρούλα Πουλημένη για το stokokkino.gr

Το μέλος της κίνησης “Μετέωρα για Όλους”  αποκάλυψε ενώπιον όλων επικοινωνία μεταξύ εκπροσώπου της Εφορείας και έξι Ιερών Μονών σχετικά με καταγγελίες που έχουν γίνει για παράνομες εργασίες δόμησης που συντελούνται στην αρχαιολογική αδόμητη ζώνη Α της οποίας τα όρια είναι παρόμοια με αυτά του ιερού χώρου των Μετεώρων που ορίστηκε με τον  νόμο 2351 του 1995 (νόμος περί ιερότητας του χώρου).


Οι  καταγγελίες είχαν αποδέκτη το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και συγκεκριμένα την Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων όπως και την Ε.Φ.Α Τρικάλων. Ανέφεραν περιπτώσεις παράνομης δόμησης κοντά στις μονές,  με κτίσματα, άνοιγμα δρόμων κ.α, στην αδόμητη ζώνη των Μετεώρων. Μάλιστα η Πολεοδομία του Δήμου Καλαμπάκας  σταμάτησε κάποιες κατασκευές ενώ η Εφορεία Αρχαιοτήτων Τρικάλων στην οποία κοινοποιήθηκαν επίσης οι καταγγελίες πέταξε το μπαλάκι στον Δήμο και το αστυνομικό τμήμα της περιοχής δηλώνοντας αναρμόδια. Η συγκεκριμένη καταγγελία αφορούσε σε εργασίες που, όπως τόνιζε ο καταγγέλλων, συντελούνται στον περίβολο του Ναού του Αγίου Αντωνίου.

Στην συγκεκριμένη καταγγελία του πολίτη πήρε την πρωτοβουλία να απαντήσει ένας μοναχός. Το περίεργο της υπόθεσης είναι ότι στο email που έλαβε ο πολίτης από τον ιερέα που εγκαλούσε τους αναρριχητές για τις καταστροφές που προκαλούν από τα ... καρφιά που βάζουν για να ανέβουν στους βράχους, εκτός από την συνημμένη καταγγελία προωθήθηκε κατα λάθος και ένα μήνυμα εκπροσώπου της Εφορείας Αρχαιοτήτων προς έξι Ιερές Μονων, στο οποίο ενημέρωνε τους ιερείς για την υποβολή καταγγελίας για παράνομη δόμηση συνιστώντας τους «να είναι προσεκτικοί μέχρι να επικρατήσει νηνεμία και ησυχία»….

“Το περιστατικό αυτό αποδεικνύει ότι υπάρχει διαπλοκή μεταξύ μονών και Εφορείας και ό,τι υποθέταμε μέχρι σήμερα γίνεται πλέον ξεκάθαρο” αναφέρει ο Βασίλης Θεοδώρου, αθλητής και κάτοικος Καλαμπάκας τονίζοντας ότι η αποκάλυψη αυτή δείχνει ποιος πραγματικά κάνει κουμάντο στην περιοχή.

Η αποκάλυψη αυτή γίνεται στο φόντο της συζήτησης και των αντιδράσεων που έχουν προκύψει για το υπό έκδοση Προεδρικό διάταγμα  από το ΥΠΠΟΑ, την θετική γνωμοδότηση από την Περιφέρεια Θεσσαλίας και χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση με τους όρους που προϋποτίθενται σε τέτοιες διαδικασίες όπως επίσης την έλλειψη τοπογραφικής μελέτης από την αρμόδια Εφορεία και μια γνωμοδότηση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο που πραγματικά κανένας δεν γνωρίζει το περιέχομενό της.  Με το εν λόγω προεδρικό διάταγμα επιχειρείται η δημιουργία ενός άβατου στα Μετέωρα καθώς ένα πλήθος δραστηριοτήτων μεταξύ αυτών αναρρίχηση, σχοινοβασία, μικροπωλητές, βιντεοσκόπηση κ.α. απαγορεύονται, με το πρόσχημα ότι ενοχλούνται οι μονές. 

Αποτελεί μάλλον …σύμπτωση ότι η Εφορεία Αρχαιοτήτων Τρικάλων είναι η πρώτη που έστειλε στο Υπουργείο θετική γνωμοδότηση για το εν λόγω προεδρικό διάταγμα.

Όσον αφορά στην συζήτηση που επιχείρησε να ανοίξει ο δήμος Καλαμπάκας κατόπιν εορτής, δηλαδή έγκρισης από το Περιφερειακό συμβούλιο, και η οποία πήρε άλλη τροπή από το αναμενόμενο για τον Δήμο Καλαμπάκας (αποκαλύψεις και έντονες αντιδράσεις από δημότες για το ενδεχόμενο απαγορεύσεων με το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος),  ο Β. Θεοδώρου την χαρακτηρίζει προσχηματική υπενθυμίζοντας ότι “ενώ πολλές φορές επιχειρήθηκε να τεθεί από πολίτες το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο και να πραγματοποιηθεί μία κανονική διαβούλευση με συγκρότηση αρμόδιας επιτροπής, όπως ορίζεται από το νόμο, τόσο ο προηγούμενος όσο και ο νυν δήμαρχος παρέμπαν το θέμα στις καλένδες και εν αγνοία του κόσμου είχε ήδη σταλεί από τον Δήμαρχο Καλαμπάκας, χωρίς να προηγηθεί απόφαση δημοτικού συμβουλίου, θετική γνωμοδότηση για την έγκριση ενός διατάγματος που θα φέρει όχι μόνο πλήγμα στην οικονομία της περιοχής αλλά θα στερήσει το αυτονόητο δικαίωμα στον δημόσιο χώρο”.

Όπως χαρακτηριστικά διερωτάται και η “Κίνηση Μετέωρα για όλους” σχετικά με το υπό έκδοση ΠΔ “Πρέπει το καθόλα σεβαστό θρησκευτικό συναίσθημα και επιλογή ζωής να χρειάζεται ειδικούς νόμους ώστε να προστατευτεί εκδιώχνοντας όσους κάθε φορά δεν ταιριάζουν στα κριτήρια κάποιων μοναχών; Και αν τα κριτήρια αυτά είναι τόσο αυστηρά γιατί δεν τα εφαρμόζουν πρώτα στο εαυτό τους αλλά επιτρέπουν το καθημερινό «πανηγύρι» χιλιάδων τουριστών των λίγων ωρών και των εκατομμυρίων ευρώ που δε καταγράφονται από κανένα κρατικό ταμείο; Και αν οι κρατικές υπηρεσίες είναι τόσο ευαίσθητες στους τραυματισμούς των βράχων από τις έτσι κι αλλιώς αόρατες ασφάλειες (ακόμα γελάνε οι γεωλόγοι) τι έχουν να πουν για τις αυθαιρεσίες και τους τόνους μπάζα που πέφτουν αδιακρίτως βρωμίζοντας αυτόν τον πανέμορφο τόπο; Δύο μέτρα και δύο σταθμά λοιπόν τόσα χρόνια και πάντα να επικρατεί ο νόμος του οικονομικά ισχυρού!”